Sunday 2 November 2014

Resepi Kek coklat kukus paling mudah dan sedap!!

Haiiii selamat petangg

Hari ini feeling nak share resepi Kek Coklat Kukus. Actually resepi ni dapat dari google. Just dalam banyak-banyak resepi yang aku try, resepi ni la yang paling senang dan sangat la sedap.
Top seller lagi hokeh!!
Aku prefer Kukus sebab aku memang fail sikit bab2 setting temperature oven ni hihiii.. So kalau kukus confirm la tak hangus kaaannn.. Just kena jaga jangan sampai air Nya kering la.
Ok jom tengok apa bahan-bahannya.

RESEPI KEK COKLAT KUKUS
1 cawan tepung gandum *
1 sudu kecil baking powder *
1/2 sudu kecil soda bicarbonate *
1/2 cawan serbuk koko *
1 sudu besar susu tepung *
1 1/4 cawan air sejuk **
1 cawan gula castor *
1 sudu kecil essen vanilla **
1/2 sudu kecil coklat emulco **
secubit garam *
1/2 cawan minyak masak **
1/2 sudu kecil jus lemon

CARA-CARANYA
1.Campurkan semua bahan yang bertanda *
2.Masukkan bahan yang bertanda **, masukkan sikit demi sedikit supaya adunan tak berketul
3.Masukkan jus lemon
4.Tuang dalam Loyang dan kukus selamat 30 ke 40 minit sampai masak

RESEPI COKLAT GANACHE
1.230gm coklat masakan
2.180ml heavy cream
3.30gm butter

CARA-CARANYA
campur semua bahan dan masakkan secara double boil sampai coklat cair sepenuh nya.
kalau Nampak mcm pekat sangat boleh campur fresh milk sikit.Jangan banyak sangat nanti terlalu cair pulak. Agak-agak je ok.

Senang sangat kan? Belum rasa lagi tau. memang superbbb
Masa tengah aktif buat kek ni dulu, aku terus kukus dalam bekas plastic so, siap je trus tuang choc ganache. Then kalau sabra tunggu la sejuk baru makan. Tapi selalu nya memang tak sabar la. hihihi



Ni salah satu kek yang aku buat. Tempahan dari BFF aku. so aku decorate sikit la bagi nampak macam kek mahal giteww hihihi

ok selamat mencuba ye. Jgn lupa kalau cuba tu tag la aku ye. boleh aku komen hihii

2 comments: